Ledare

Östhammars trygghet är politikens ansvar

Trygghet är mer än att leva i avsaknad av hot och våld. Trygghet är även att ha råd med mat och bostad, att känna hopp om sin egen och sina näras framtid och att kunna välja sin egen väg i livet. För många är det en allt mer avlägsen dröm.

Vi vill att alla människor ska känna sig trygga. Samtidigt har de senaste årtiondena har gjort oss mindre trygga, mindre jämlika och mer oroliga. Privatiseringar, neddragningar och en klimatpolitik som inte går tillräckligt långt. Allt detta har gjort klyftorna större, utsattheten värre och lämnat många utan hopp om framtiden. Det skapar avund, otrygghet, utanförskap och konflikt.

Vinst och kortsiktighet har fått gå före välfärd och ett långsiktigt perspektiv. Så kan det inte få fortsätta. Vi står inför enorma välfärdsutmaningar som privata vinstintressen varken har förmågan eller viljan att lösa. De väljer alltid sina ägares intressen före vad som är till nytta för alla. Det är inte miljardärerna som kommer att rädda oss. Det är vi som kommer att rädda oss, tillsammans.

Lösningen finns i den gemensamma välfärden vi byggt tillsammans, som vi finansierar med vår skatt. Den driver vi i folkvalda församlingar och den ger jobb åt hundratusentals. Välfärden som borde drivas utan vinstintresse, utan aktieägare och aldrig bli uppköpt av riskkapitalister.

Det är i kommun, region och stat vi hittar hopp. I det gemensamma vi byggt under lång ti, och fortsätter att bygga tillsammans. Det är här vi kan börja skapa välfärd för alla igen. Här skapas trygghet, från våld, utanförskap och fattigdom. Här skapar vi lösningar för framtiden, för klimatet och för ett gott liv för alla.

Vi behöver ta tillbaka makten över välfärden: Ta kontrollen från de fortsätter privatisera vården, omsorgen och skolan. De som vill spä på konflikter, vidga våra klyftor och göra oss rädda och splittrade.

Rösta på Vänsterpartiet i kommun, region och riksdag. Tillsammans kan vi ta tillbaka makten och återuppliva välfärden. Vi kan skapa hopp om framtiden. Tillsammans bygger vi ett tryggare Östhammar, ett tryggare Sverige och en tryggare värld.

Anders Hedberg Magnusson, Ordförande för Vänsterpartiet Östhammar