Pernilla Grahn

Bor: Österbybruk
Ålder: 69 år
Sysselsättning: fd yrkesofficer

Varför kandiderar du till kommunfullmäktige?

Jag kandiderar till kommunfullmäktige eftersom ”marknaden” inte ordnar allt! Det är inte ”någon annan” som fixar det. Utvecklingen av såväl kommunen som hela vårt samhälle bygger på samarbete, samverkan och väl underbyggda beslut. Jag vill minska de ökande klyftorna mellan människor och grupper. ”Dom” finns inte utan ”dom” är också vi.  Alla får vi vara olika, ha olika bakgrund eller komma från andra delar av vår värld. Oavsett ska vi alla ha en bra och trygg kommun att bo i.

Vi måste ge våra barn en natur med biologisk mångfald. I vår kommun finns en unik kustnära miljö som vi behöver bevara  för att kunna fortsätta ge härliga bad- och naturupplevelser. Vi har en unik kulturskatt i vår kommun med flera gamla bruksorter, som har en levnadskraft vi måste ta vara på. Det är med glädje jag ställer mig på trappen till vårt hus och hör hur tågen tutar på Dannemora-Hargshamns järnväg när en miljövänlig gruvdrift återupptas.

Att jag flyttade till en så rik och mångfaldig kulturbygd hade jag ingen aning om, den vill jag vara med om att utveckla och ta ansvar för.