VÄNSTERN PÅ ETIOPISK FAMILJESPORTFESTIVAL

Lördag 12 augusti deltog vi tillsammans med Cheru från Stockholm i en etiopisk familje- sportfestival i Hallunda med bokbord för Vänstern. Festivalen vände sig till etiopier i hela Sverige, ja, även från Norge och Danmark kom det några.
Detta var ett ypperligt tillfälle att propagera för vårt partiprogram och vår ideologi under lättsamma förhållanden. Av slentrian röstar många på socialdemokraterna eftersom de är stora och har tillgång till ekonomiska resurser att komma ut till olika invandrargrupper. Det gäller då att förklara vem som verkligen gör någonting i flykting- och invandrarfrågor, vem som jobbar mot segregationen och för internationell solidaritet. Vi hade med oss Kalle Larsson interpellation i riksdagen, där han pressade dåvarande utrikesminister Laila Freivalds och regeringen angående förtrycket i Etiopien. Vänstern är faktiskt det enda parti som tagit upp frågan om situationen i Etiopien till debatt. Det verkade som om många etiopier kommer att rösta på vänstern och många var intresserade av vänsterns valmaterial. Socialdemokraterna var även representerade på festivalen, vi talade med deras representant och han höll med om att sossarna svikit i i flyktingfrågan, men menade att det beror på att sossarna har helhetsperspektiv och därmed större ansvar. Mycket konstig, anpassad och feg argumentation!
Vi är glada över att vi blev inbjudna till festivalen, vi fick många bra kontakter och samtal.

Mohammad Sabur och Ingeborg Sevastik,
Östhammars vänsterparti