LÄSTIPS INFÖR HÖSTEN – KAMBODJA FRÅN TVÅ PERSPEKTIV

Det har i år kommit ut två böcker som tar upp Kambodja och den våldsamma samhällsförändringen under Pol Pot -regimen.

LÄSTIPS INFÖR HÖSTEN – KAMBODJA FRÅN TVÅ PERSPEKTIV

Det har i år kommit ut två böcker som tar upp Kambodja och den våldsamma samhällsförändringen under Pol  Pot -regimen. Båda är  skrivna av två unga män  födda på 1970-talet, som båda har rest runt i landet för att skaffa sig kunskap och förståelse. Kambodja är ett land som har fått betala ett mycket högt pris för sitt oberoende, först genom befrielsekampen  mot det franska kolonialväldet, sedan genom amerikanernas krig i Indokina.

Peter Fröberg Idling, Pol Pots leende

och

Jesper Huor, Sista resan til Phnom Penh

Peter har rest genom Kambodja för att följa de fyra svenskar, varav en av dem var Jan Myrdal, som besökte Kampuchea 1978 och som inte såg något av folkets umbäranden och hårda arbete  under Pol Pot och de röda khmererna. De blev mycket väl mottagna av sina värdar och  kom som besökare från Vänskapsförbundet Sverige- Kampuchea.

Jesper reser till Kambodja av andra skäl , hans far var från Kambodja och återvände dit när Pol Pot kom till makten för aldrig mer komma tillbaka eller höras av.Jesper  söker sina rötter och förståelse för sin fars politiska kamp och ställningstagande och möjligen ett svar på vad som hände honom. Han var två år när fadern efter en anställning på Kampucheas ambassad i Östberlin beslöt sig för att återvända till hemlandet och delta i de röda khmerernas omvandling av samhället och återuppbygnad efter amerikanernas bombningar. Det är en mycket stark dokumentär berättelse.

De är båda mycket intressanta och läsvärda och ger kunskap om ett land som vi inte vet så mycket om.

Ingeborg Sevastik

Östhammar